مضرات جوشاندن دوباره آب جوشیده در کتری و سماور

مضرات جوشاندن دوباره آب جوشیده در کتری و سماور

مضرات جوشاندن دوباره آب جوشیده در کتری و سماور

بعضی از کارها را افراد آنقدر انجام می دهند که برایشان یک کار عادی شده است در حالی که ممکن است آن کار برایشان مضر باشد.

استفاده دوباره از آب کتری و سماور یکی از همین کارهاست که خیلی مضر است. محققان می گویند آب جوشیده کتری و سماور را به هیچ عنوان نباید دوباره جوشاند و مصرف کرد.

مضرات جوشاندن دوباره آب جوشیده در کتری و سماور

آب جوشیده کتری و سماور

به گفته یک متخصص تغذیه، اگر آب سردشده کتری را مجدد بجوشانید، غلظت نیترات موجود در آب افزایش یافته و استمرار این کار در طولانی مدت می تواند تهدیدکننده سلامت مصرف کننده چنین آبی شود.

از صفحه دستگاه تصفیه آب صنعتی ما هم دیدن فرمایید.

آب جوشیده کتری و سماور

استفاده از آب جوشیده کتری و سماور

شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که بارها برای تهیه چای، یا رقیق کردن شیر خشک نوزاد، آب سردشده کتری را مجدداً جوشانده و مصرف کرده‌اید؛ یک کارشناس تغذیه با هشدار درباره لزوم پرهیز از چنین کاری گفت: در آب چندبار جوشیده غلظت نیترات بیشتر می‌شود و سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد.

دکتر عین‌الله ولی‌زاده از مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر این موضوع، افزود: در اثر تبخیر دوباره آب و بالارفتن غلظت مواد سمی، ترکیبات خطرناکی در آب جوش انباشته می‌شود که مهمترین آنها نیترات است. نیترات یک ماده شیمیایی و سمی است.

به گفته وی زمانی که نیترات در غلظت زیاد و به دفعات، در معرض حرارت بالا قرار ‌گیرد، ترکیبات آن کاملا تغییر یافته و به نیتروزامین تبدیل می‌ شود که می تواند سرطان زا باشد. افزون بر این، نیترات می تواند در روده به نیتریت تبدیل ‌شود و در خون با هموگلوبین ترکیب و توانایی انتقال اکسیژن خون به بافت های بدن بخصوص مغز را کاهش دهد.

مضرات آب جوشیده سماور

مضرات آب جوشیده کتری و سماور

دکتر ولی زاده با اشاره به اینکه نیترات، تهدیدی بالقوه برای سلامتی نوزادان به شمار می‌رود گفت: اگر نوزادی از شیر خشک رقیق‌شده با آبی تغذیه کند که نیترات آن بالاست، احتمال ابتلا به بیماری «مت هموگلوبینمی» یا «سندروم نوزاد کبود» در او افزایش می‌یابد.

این پژوهشگر افزود: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، حتی اگر مادرشان از آبی با غلظت بالای نیترات نوشیده باشد، در معرض خطر ابتلا به بیماری «مت هموگلوبینمی» نیستند.

به گفته این متخصص تغذیه، امروزه کیت‌های خانگی برای آزمایش میزان نیترات آب به بازار آمده‌اند و آزمایش نیترات آب آشامیدنی شایعترین آزمایشی است که افراد، آزمایشگاه‌های تجاری و آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت انجام می‌دهند. بنابراین، باید خاطرنشان کرد که به منظور تامین سلامتی خود و کودکان بهتر است قبل از گرم کردن دوباره آب کتری یا سماور، آب جوشیده سردشده قبلی را خالی کنید و با جایگزین کردن آب تازه، این آب را بجوشانید و مصرف کنید.

عوارض آب جوشیده سرد شده

بد نیست بدانید چگونه گچ رسوب کتری و سماور را بگیریم؟

آب جوشیده کتری و سماور

مشکلات آب جوشیده کتری و سماور

سماور و کتری پس از مدت زمانی طولانی ممکن است به دلیل وجود گچ در آب دچار رسوب و گچ گرفتگی شود. رسوب گیری سماور و کتری رامی توان با چند روش بسیار ساده انجام داد. در ادامه راهکارهای ساده برای رفع رسوب سماور و کتری به شما معرفی خواهیم کرد.

حتما همه ی شما دست کم یک بار با کتری رسوب گرفته مواجه شده اید که معمولا بر اثر ناخالص بودن آب شهری ایجاد می شود، این رسوب ها اگر از بین نروند سبب بد رنگ شدن چای و نوشیدنی های بر پایه ی آب شده می شوند علاوه بر آن طعم نامطلوبی به آن ها می بخشند، امروز در این مقاله روش ها و راهکارهای ساده ای برای از بین بردن این رسوبات در اختیار شما قرار می دهیم با ما همراه باشید.

روش اول: برای جرم های نسبتا تازه و لایه های نازک آهکی، ابتدا کتری را داغ کنید و سپس مقداری آب یخ درون آن بریزید با این روش جرم ها به آرامی از جدار کتری کنده می شوند توجه داشته باشید برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود چرا که موجب از بین رفتن لحیم داخل آن می گردد.

مضرات آب زیاد جوشیده

گرفتن رسوب کتری و سماور

ابتدا کتری را داغ کنید نه خیلی که موجب از بین رفتن لحیم داخل آن شود، مقداری آب یخ درون آن بریزید

روش دوم: می توانید مقداری سرکه درون کتری ریخته و مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس آب آن را خالی کرده و بشویید و دوباره از آب پر کنید و بگذارید بجوشد این کار برای از بردن بوی نامطبوع سرکه از داخل کتری بسیار موثر است.

روش سوم: یکی دیگر از روش های جالب از بین بردن رسوب کتری ها و جلوگیری از رسوب مجدد آن ها استفاده از فلس صدف یا همان گوش ماهی ها است که باعث می شود آهک موجود در آب را به خود جذب نمایند، از این روش پس از جرم زدایی و یا برای کتری های نو استفاده کنید تا آهک آب به دیواره های آن جذب نشود.

می توانید برای جرم گیری کتری و سماور از مقداری جوش شیرین حل شده در آب نیز استفاده کنید

حمیدرضا کامیاب
دیدگاه کاربران
5 دیدگاه
  • مرتضی /

    با درود فراوان
    بد نبود در این نوشتار آقای دکتر ولی زاده به محققی که ماهها تلاش کرد و مقاله (بررسی افزایش غلظت نیترات در سماور خانگی به علت تبخیر مکرر ) را برای اولین بار در جهان به ثبت رسانید اشاره ای می نمودند..
    بنده مرتضی دری هستم . پژوهشگر فوق که در یک کارخانه کارگری میکنم..

    و من الله التوفیق

    • به آبی /

      درود بر شما
      لطقا بیشتر توضیح دهید اگه مشکلی در مرجع باشه ما حتما بررسی میکنیم

  • مرتضی /

    ممنونم …اشکالی وجود ندارد کاملا’ موارد ذکر شده کپی مطالب اینجانب در مقاله بود. دهها نفر از این تحقیق سود بردند و در رسانه ها از قول خود بازگو نمودند.. . بجز بنده که آنزمان 4.5 میلیون تومان خرج این مورد پژوهش کردم یکی دو تا از مقالاتم را بیشتر ثبت نکردم..و دیگر پروژه هایم را یا به ارزش بسیار کم به دانشجویان فروختم و یا بخشیدم
    و با اینکه معضلات بسیاری راهکار دارد اما به دلیل ناتوانی مالی دست کشیده ام…آری دوست عزیز
    تنها خوشحالم که مادری بفهمد که نباید با آب جوشیده باقی مانده شیر خشک مخلوط نماید
    خدا نگهدارتان

    • مارال صیاد /

      با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای;کامیاب، یه سوال از خدمتتون داشتم، ایا آبی رو که توی سماور همش در حال جوشیدن و گرم ماندن(یعنی اصلا سرد نمیشه همیشه زیرش روشنه) هست میشه برای تهیه ی شیر خشک نوزاد استفاده کرد؟ لازم به ذکره که از آب چاه استفاده میشه.

      • مرتضی /

        درود بر شما
        روش فوق کاملا اشتباه است. بخصوص آب چاه که می‌تواند حاوی مقادیر بالای آلودگی های باشد.

        بررسی احتمال افزایش غلظت نیترات آب در سماورهای خانگی به علت تبخیر مکرر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *